Marienborg, Osloveien, Trondheim kommune

Marienborg, Osloveien, Trondheim kommune

Marienborg, Osloveien, Trondheim kommune

Utarbeidelse av detaljregulering for Marienborg med arealformål: bolig, forretning, parkering og med en svært høy arealutnyttelse. I tillegg til mange boliger skal det reguleres inn et stort parkeringsanlegg over 3 underetasjer som blant annet skal dekke behovet for parkering for St. Olavs hospital.

Dette planoppdraget har vært i samarbeid med Skibnes Arkitekter AS, SPARK studio AS og flere ingeniørfag som blant annet geoteknikk, veg, vann og avløp, støy og støv.

Oppdrag: Planoppdraget for Plansmia er utarbeidelse av det skriftlige materialet i planforslaget, tett dialog med andre engasjerte konsulenter og dialog med Trondheim kommune i behandling av planforslaget.
Utfordring/mål: Det legges til rette for svært høy arealutnyttelse i sentrumsnære områder i Trondheim. Utfordringer er sol på uteoppholdsarealer og støy fra flere støykilder i Marienborgområdet.

Status: Cecilienborgvegen 2 og del av Cecilienborgvegen, detaljregulering.
Trondheim Bystyre vedtok 14.06.23 reguleringsplanen Cecilienborgvegen 2, og del av Cecilienborgvegen, detaljregulering.

Ill: Skibnes Arkitekter

Ill: Skibnes Arkitekter

Dispensasjon fra kommuneplanens arealdel, Malvik kommune

Dispensasjon fra kommuneplanens arealdel, Malvik kommune

Dispensasjon fra kommuneplanens arealdel, Malvik kommune

Arkitekturtegning av fasade vest, Gamle Osloveg 85

Kommuneplanens arealdel, Malvik. Last ned hele kartet her.

Oppdrag: Det ble i 2019 søkt om varig dispensasjon fra kommuneplanens arealdel Malvik kommune 2010-2021 med tilhørende beskrivelser og bestemmelser for fradeling av 1 boligtomt på ca. 1,3 daa for oppføring av 1 enebolig inkl. etablering av tilhørende adkomst i området.

Utfordring: Utfordringer knyttet til søknaden var jord- og skogbruksinteresser; innenfor en sone med særlig angitt hensyn – landbruk. Videre ble det i søknadsarbeidet foretatt vurderinger av den omsøkte parsellen i forhold til viktige natur- og friluftslivsinteresser, trafikk, kollektivtransport, skoleskyss, vann- og avløp.

Status: Søknad om dispensasjon ble innvilget 20.01.2020 etter klagebehandling, og bolig er under oppføring.

Lade allé 73, Trondheim kommune

Lade allé 73, Trondheim kommune

Lade allé 73, Trondheim kommune

Dronefoto av ladebyhagen. Foto: synlig.no

Planområdet har siden på 1970-tallet vært bruk til næringsformål og eksisterende bebyggelse er industribygg oppført i betongelementer fra 1970-tallet. Lade har vært i transformasjon fra industri/næring til boliger og varehus langs Haakon VII´s gate.

Detaljregulering av Lade allé 73, Trondheim kommune har vært i samarbeid med JSTArkitekter og flere ingeniørfag som blant annet geoteknikk, veg, vann og avløp, støy og støv.

Oppdrag: Planområdet skal reguleres til boligformål og med høy arealutnyttelse. Landskapet lenger nord med gårdsanleggene på kollene, samt Lade gård og Lade kirke, inngår i det som er blitt kalt «Herregårdslandskapet» på Lade. Høydebegrensningene for ny bebyggelse satt i Områdeplanen er gjort for å ivareta sikt og eksisterende horisont som synliggjør herregårdslandskapet ved ny arealutnyttelse.
Utfordring/mål: Hovedutfordringene i dette prosjektet er knyttet til høy arealutnyttelse i forhold til kvalitetskravene i Lade-området samt trafikk inkl. bymessig tilpassing av bebyggelse og særlig veganlegg i området.

Status:  Endelig vedtak i bystyret 06.08.2018.

Fagervikplassen, Ålesund kommune

Fagervikplassen, Ålesund kommune

Fagervikplassen, Ålesund kommune

Illustrasjoner utarbeidet av Arkitektkontoret Odd Thommesen AS.
Utbygging av eiendommer innenfor gjeldende reguleringsplan.
Oppdrag: Utarbeidelse av søknad om dispensasjon fra gjeldende reguleringsplan i forbindelse med byggesøknad. Ved utarbeidelse av dispensasjonssøknad er det tett dialog med andre fagmiljø. I tillegg til at arkitekt utarbeider selve søknaden, har det vært samarbeid med landskapsarkitekt for planlegging av både uterom og kvartalslekeplass. Videre er det foretatt trafikktelling som grunnlag for støyrapport.
Utfordring: Utfordringen i dette prosjektet er at dette er et område i sentrale deler av Ålesund kommune, sentrumsnært og med stor kulturhistorisk verdi. I området er det blanding av ny og gammel bebyggelse
Illustrasjoner utarbeidet av Arkitektkontoret Odd Thommesen AS.

Status: Plan- og byggesaksutvalget i SAK 061/19, 04.06.2019 godkjente søknad om dispensasjon fra formingsbestemmelsene for gesimshøyder, mønehøyder og takform, indre byggegrenser og plankrav i arealdel av kommuneplanen for Borgundvegen 42, samt rammetillatelse datert 19.03.2019.

City Lade/Ladebyhagen, Trondheim kommune

City Lade/Ladebyhagen, Trondheim kommune

City Lade/Ladebyhagen, Trondheim kommune

Planforslaget Ladebyhagen/City Lade omfattes av to tidligere separate planforslag. Disse ble behandlet i Bygningsrådet 17.03.2009 (sak 30/09 og sak 31/09), og begge planforslagene ble avslått med begrunnelse i avvik fra Kommunedelplan for Lade, Leangen og Rotvoll (KDP LLR) i forhold til utnyttelsesgrad både for bolig og handelsvirksomhet, høyder med mer. I etterkant, i Bystyret den 28.05.2009, ble det vedtatt at det er behov for revisjon av KDP LLR.

Hensikten med planarbeidet er å legge til rette for en bymessig utvikling av området til forretning, kontor, bolig, barnehage og grøntformål.

Planforslaget avviker fra Kommunedelplan Lade-Leangen-Rotvoll, vedtatt 28.04.2005, Det er gitt muligheter for avvik fra gjeldene kommunedelplan under forutsetning av at planforslaget kan etterkomme kvalitetskravene som i hovedsak har vært knyttet til kulturminner og uteoppholdsarealer, som også har vært en av utfordringene i dette oppdraget. Den andre store utfordringen har vært å legge til rette for høy/effektiv arealutnyttelse hvor kommunedelplan for området ikke var entydig på hva som defineres som høy/effektiv arealutnyttelse i forhold til kvalitetskravene i Lade-området.

Grøntdrag/vegetasjon: I forbindelse med utbyggingen vil området som i dag framstår som lite grønt, bli omdannet til et boligområde med grønne uterom og lekeplasser innenfor Ladebyhagen, som også vil bli tilgjengelig for allmennheten. Bebyggelsens utbyggingsmønster med de åpne rommene mellom lamellene ut mot Sirkusparken samt den gjennomgående aksen, åpner for etablering av sammenhenger mellom de grønne arealene i området. Det reguleres også inn et område med formål Grønnstruktur sør for City Lade mot Lilleby; et industriområde som er under transformasjon fra industri til by.

Landskap og kulturminner: Landskapstrekk og kulturminner er viktige hensyn som legger premissene for tetthet og byggehøyder i deler av planområdet. Andre planfaglige utfordringer i forbindelse med planlegging av Ladebyhagen (både høyder/tetthet og utbyggingsmønster) er miljøvennlig byvekst, effektiv arealbruk, vern om verdifulle, bynære jordbruksarealer med mer.  Valg av lamell som utbyggingsmønster samt variasjon i høyder på bebyggelsen er gjort for å ivareta siktelinjer mellom kulturminnene og ønsket om god arealutnytting på en tilfredsstillende måte.

Detaljregulering av Leangen senterområde B5/B6, gnr/bnr 6/11 ble vedtatt av Bystyret i møte 21.05.2015 i sak PS 76/15.

Sikt fra Lade kirke mot Ladebyhagen. Vurdering av konsekvenser ved gjennomføring av tiltaket, for sikt mot bakenforliggende horisont og i forhold til vedtatt kommunedelplan. Plankart og illustrasjoner er utarbeidet av Tegn3 AS i samarbeid med Plansmia AS.